Ach te mamy, nasze mamy !


Któż z nas nie zna takiego święta jakim jest „Dzień Mamy” ? Któż z nas nie kocha ich ponad życie? Mamy, nasze mamy. Od kiedy otworzyliśmy oczy zawsze przy nas czuwały, przekazały nam wiele istotnych porad, które towarzyszą nam po dzień dzisiejszy. Chociaż wielu okres dziecięcy ma już za sobą to jednak wciąż kuchnia mamy jest najlepsza a ramiona najbezpieczniejsze. 


To jednodniowe święto, które przypada 26 maja (informacja dla zapominalskich) zaczęto obchodzić w Europie dopiero w XX wieku.
W Polsce natomiast trwa ono od 1914 roku. Jednak! jego korzenie sięgają już czasów antycznych.

Jakie są mamy każde dziecko widzi, bez względu na ich wady, a w szczególności dzięki ich zaletom każda mama dla swoje latorośli jest najlepsza. Na szczęście działa to również w drugą stronę . Z okazji powyższych wywodów postanowiłyśmy stworzyć subiektywny ranking, gdzie nasze mamy pełnią główną rolę. Zapraszamy do lektury !

1. „Wszystko o mojej matce” reż. Pedro Almodóvar, Francja/Hiszpania 1999


Ten psychologiczny dramat posiada w sobie elementy groteski. Główną bohaterką jest 38-letnia kobieta, Manuela, pielęgniarka z Madrytu, samotnie wychowująca syna Estebana. W dniu jego 17. urodzin wybierają się na spektakl "Tramwaj zwany pożądaniem" i obiecuje mu opowiedzieć historię jego ojca. Niestety po spektaklu chłopak, chcąc uzyskać autograf, zostaje potrącony przez samochód i ginie. Kobieta po śmierci syna wyrusza do Barcelony. Chce odnaleźć ojca syna i opowiedzieć mu o nim.

W filmie występuje wizerunek matki samotnej, zagubionej lecz kochającej ponad wszystko swoje dziecko. Równocześnie ta krucha istota nosi w sobie wielką siłę i nieprzejednaną miłość.




2.„Mama na obcasach” reż. Garry Marshall,
USA 2004




Helen  jest szaloną młodą kobietą. Jej życie ulega zmianie po śmierci najstarszej siostry i szwagra. Dziewczyna zostaje mamą zastępczą trójki dzieci Z początku kontakty między nimi ograniczają się do lekceważeń bądź krzyków.  Z czasem jednak Helen zaczyna traktować siostrzeńców jak swoje własne dzieci. Dodatkowo na horyzoncie pojawia się przystojny pastor Dan, który pomaga jej spojrzeć na swoje życie z innej, lepszej strony.

Helen, to przykład trochę zagubionej, szalonej, zastępczej mamy. Młoda zafascynowana kobieta z początku nie odnajduje się w przymusowym macierzyństwie. Jednak z perspektywy czasu,  budzą się w niej prawdziwe uczucia do przybranych dzieci.




3. „Ki”, reż. Leszek Dawid, Polska 2011




"Ki" to fascynująca opowieść o kobiecie, która specyficznie patrzy na świat. Chce lepszego życia dla siebie i synka. Kobieta jest typem bohaterki, której wszędzie jest pełno, a wszystkie ważne rzeczy pozostawia na ostatnią chwilę. 

Klaudia to matka ma pół etatu, niedorosła do tak ważnej roli. Trochę zagubiona, pragnąca od życia czegoś więcej. Wiecznie spóźniona, roześmiana artystka. Stawia swoje potrzeby na pierwszym miejscu.



4. Jak to jest być moją matką", reż.Norah McGettigan, Polska 2007



Monika z zawodu dziennikarka w wypadku samochodowym traci obie nogi i zostaje zmuszona do poruszania się na wózku inwalidzkim. Jej życie ulega zmianie. Samodzielna kobieta nie potrafi przyzwyczaić się do nowych nóg, którymi stały się kółka. Odmienny punkt widzenia posiada dorosła już córka Julia, która postanawia nakręcić krótki filmik o swojej matce.

Ten krótkometrażowy film wzrusza mocniej niż nie jeden dwugodzinny. W filmie przedstawiono wizerunek niepełnosprawnej matki, nie potrafiącej pogodzić się ze swoim obecnym losem. Ważnym tematem stały się tutaj relacje damsko- damskie ( matki z córką).



5. "Sierpień w hrabstwie Osage", reż. John Wells, USA 2014



Przestarzały Beverly ma problemy z alkoholem. Mężczyzna najmuję opiekunkę dla swojej chorującej na raka jamy ustnej żony, Violet. Kobieta jest uzależniona od lekarswt. Mąż niedługo potem znika. Do domu małżeństwa zjeżdżają się dzieci wraz z swoimi rodzinami, aby pomóc w poszukiwaniach. Dawne demony odżywają, skłócona rodzina ma okazję do zażegnania problemów i pogodzenia

Meryl Streep odgrywa despotyczną ,znerwicowaną matkę. Krzyczy na wszystko i wszystkich. W swoim domu czuje się jak królowa, od dzieci natomiast wymaga wielkiego szacunku. 

6. "Pozycja dziecka", reż.Calin Peter Netzer, Rumunia 2013



Film jest opowieścią o skomplikowanej relacji syna z matką. Cornelia (Luminiţa Gheorghiu) uważa siebie za jedyną kobietę w jego życiu.  Wszystkimi możliwymi sposobami pragnie być jak najbliżej syna. Nie pozwoli by stała mu się jakakolwiek krzywda. Syn ma tu też dużą winę, ponieważ pozwala jej na takie zachowania, a niejednokrotnie jest to dla niego po prostu wygodne.

To przykład matki despotycznej, autokratycznej, chorobliwie nadopiekuńczej. Jednej z najgorszych typów jakie możemy spotkać, potrafi zatruć życie całej swojej rodziny.


7. "Matka Teresa od kotów", reż. Paweł Sala, Polska 2010

 
Film jest retrospekcją tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w jednej z wydawałoby się typowych, polskich rodzin. Surowy i drastyczny zapis zbrodni, jakiej dopuścili się dwaj synowie na swojej pierworodnej. Zadaniem matki jest kochać swoje dzieci pomimo wszystko. Co jednak gdy te okazują się okrutne do szpiku kości, nawet dla niej?

W Matka Teresa od kotów mamy do czynienia z matką sponiewieraną, prześladowana i tłamszoną przez własnych synów. Cierpi w czterech ścianach, nie może liczyć na pomoc z zewnątrz. Ponosi wewnętrzną klęskę i obarcza winą siebie, za zachowanie syna. Przez to trudno jej się przyznać komukolwiek do tego co dzieje się u niej w domu. 


8. "Wszystko w porządku", reż. Lisa Cholodenko, USA 2010

Wszystko w porządku (2010)

Głównymi bohaterkami filmu są Nic (Annette Bening) i Jules (Julianne Moore), które wychowują nastoletnie rodzeństwo. Wszystko układa się bardzo dobrze, aż do momentu kiedy ich dzieci chcą poznać swojego biologicznego ojca. Komediodramat, który pokazuje losy rodziny homoseksualnej. 

Mamy tu do czynienia z dwoma matkami, bardzo od siebie się różniącymi. Nic i Jules kochają swoje pociechy, ale zarazem są wymagające. Rozmawiają o wszystkim, nie ma tematów tabu, chcą być dla nich matkami – przyjaciółkami. Jednakże ich relacje zaczynają się psuć wraz z pojawieniem biologicznego ojca.



9. "Kopciuszek", reż. Hamilton Luske Wilfred Jackson Clyde Geronimi, USA 1950

Kopciuszek (1950)

Kto z nas nie zna bajki o Kopciuszku, miliony razy czytana do poduszki przez nasze matki i tyle samo razy przywoływana w różnych adaptacjach filmowych. To opowieść o osieroconej dziewczynie, wykorzystywanej przez swoją macochę. Zamiast wspierać dziewczynę jeszcze bardziej ją upodla, natomiast swoje biologiczne córki ubóstwia.

W "Kopciuszku" pojawia się przykład dość specyficznego rodzaju matki - macochy, jest ona okrutna, podła, bez skrupułów, a także samolubna. Liczy się dla niej tylko jej własny zysk. Swoje córki też by sprzedała, gdyby nadawały się do czegokolwiek. Z taką matką z pewnością nikt nie chciałby mieć do czynienia.



10. "Pieta", reż. Ki-duk Kim, Korea Południowa 2012



Główny bohater – Gang-Do (Jung-Jin Lee) jest pozbawiony jakichkolwiek uczuć czy emocji. Jako lichwiarz, ściągający długi z drobnych „przedsiębiorców”, którzy znaleźli się w sytuacji bez wyjścia, stosuje metody bardzo brutalne i drastyczne. Wymierza na nich swoją sprawiedliwość, niczym pan świata, nie licząc się z konsekwencjami swoich przewinień. Sytuacja się zmienia, gdy w życiu Gang-Do pojawia się tajemnicza kobieta, podająca się za jego matkę. Mężczyzna wpada w  pułapkę  uczuć, z którymi nigdy nie miał do czynienia. Zmienia się też jego nastawienie do potencjalnych ofiar. Nagle w życiu Gang-Do najważniejsza jest matka, za którą byłby wstanie umrzeć. Kobieta wabi swojego syna zabierając go do wesołego miasteczka, organizując mu urodziny, sadząc z nim drzewko, sprawia, że w głównym bohaterze zachodzi diametralna zmiana. 

Jednakże to tylko pozory, które wytwarza ta matka. Rządzą nią zupełnie inne emocje, niż te które widać od razu - ona pragnie zemsty. Jej życie przepełnia ból po stracie ukochanego syna, nie spocznie póki go nie pomści. To matka lwica, która broni swoje małe przed niebezpieczeństwem. 




Autorki: Ania&Ania

Share this:

CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz