RANKING FILMÓW NOMINOWANYCH DO OSCARA


Światła jupiterów dzisiejszej nocy będą skierowane na Miasto Aniołów. Z niedzieli na poniedziałek dowiemy się czy Leonardo DiCaprio otrzyma wymarzonego Oscara za rolę w filmie „Zjawa”? Ponadto, nurtująca zdaje się być kwestia tego czy będziemy świadkami historycznego wydarzenia w postaci wręczenia Oscara temu samemu reżyserowi, trzeci raz z rzędu? Jedno jest pewne  – tej nocy – przepych, awangarda, humor, śmiech, owacje na stojąco i największy wybieg modowy na świecie rozpocznie się na dobre już po godzinie 24, czasu polskiego. Początek gali rozdania Oscarów 2016 już od 1.55, który potrwa, jak zwykle do wczesnych godzin porannych. 

W tym roku przez natłok zajęć nieco przespałyśmy oscarowe licytacje - za co ogromnie Was przepraszamy. Żałujemy i obiecujemy poprawę. 

Poniżej przedstawiamy dla Was subiektywny ranking filmów, nominowanych do Oscara, które nam - kinomankom spodobały się szczególnie


1.    „Room”, reż. reż. Lenny Abrahamson


  • Najlepszy film Ed Guiney
  • Najlepsza aktorka pierwszoplanowa Brie Larson
  • Najlepszy reżyser Lenny Abrahamson
  • Najlepszy scenariusz adaptowany Emma Donoghue


Pokój to emocjonalny rollercoaster zamknięty w jednym, ciasnym pomieszczeniu. Lampa, kwiatek, umywalka, łóżko i telewizor to dla pięcioletniego Jacka i jego mamy cały świat. Dla nas to tylko, mała obskurna szopa, w której dwójka bohaterów gnieździ się przez lata. Scenariusz filmu łudząco przypomina wydarzenia, jakie miały miejsce w Austrii w domu  Fritzla, jednak twórcy zupełnie się do tego nie odnoszą. „Pokój” to przede wszystkim, jedna wielka emocjonalna kula, wspaniali aktorzy (Brie Larson, Jacob Tremblay) i niezapomniane „widoki”. To pozycja jakże inna od pozostałych. Nasze podejrzenia co do tego filmu nie są kolorowe. Najprawdopodobniej "Pokój", nie będzie dzisiejszej nocy najgłośniejszym odkryciem 2015 r. Jednakże jest pozycją obowiązkową dla każdego, szanującego się kinomana.  






2.    „Syn Szawła”, reż. László Nemes 




  • Nominacja w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny



Węgierski reżyser znalazł nowy sposób mówienia o traumie II wojny światowej. Akcja filmu poprowadzona jest na zasadzie symulatora gry, dobrze nam znanych, typu „Medal of Honor”, w których mamy wrażenie faktycznego bycia w tym miejscu i czasie. Kamera umieszczona jest za plecami jednego z żołnierzy Sonnderkomando. Oddziału złożonego z żydowskich więźniów, którzy pełnili funkcję Aniołów Śmierci, odprowadzając swoich braci do komory gazowej. Poprzez zakleszczenie widza w rzeczywistości wojennej, każe mu czuć i być z głównym bohaterem.

3.    „Joy”, reż. David O. Russell 




  • Nominacja dla Jennifer Lawrence za najlepszą rolę kobiecą



Zobaczyłam go stosunkowo niedawno i mogę powiedzieć śmiało, że jest to w ostatnim czasie najlepszy film o uporze, ogromnej kobiecej sile, który daje niezwykłą energię do własnego działania, po skończonym seansie. Nie jest to sztampowa biografia o Joy Mangano, która wynalazła mop. Ukazuje pułapki i potknięcia, które napotkała na swojej drodze, dążąc do osiągnięcia celu, mając oparcie przede wszystkim w babci i swojej córce.


4.    „Zjawa”, reż. reż. Alejandro González Iñárritu 




  • Najlepszy film Alejandro González Iñárritu, Arnon Milchan, Keith Redmon, Mary Parent, Steve Golin
  • Najlepszy aktor pierwszoplanowy Leonardo DiCaprio
  • Najlepszy aktor drugoplanowy Tom Hardy
  • Najlepszy reżyser Alejandro González Iñárritu
  • Najlepsza charakteryzacja
  • Najlepsza scenografia Hamish Purdy, Jack Fisk
  • Najlepsze efekty specjalne Rich McBride (I), Matthew Shumway, Jason Smith (XVIII) i Cameron Waldbauer
  • Najlepsze kostiumy Jacqueline West
  • Najlepsze zdjęcia Emmanuel Lubezki
  • Najlepszy dźwięk Chris Duesterdiek, Frank A. Montaño, Jon Taylor, Randy Thom
  • Najlepszy montaż Stephen Mirrione
  • Najlepszy montaż dźwięku Lon Bender, Martín Hernández



O Leonardo Dicaprio i Oscarze powstała chyba cała biblioteka memów. Ten uwielbiany zarówno przez płeć męską jak i damską aktor niestety nadal nie posiada w swoim domu tej cennej statuetki. Jednak sytuacja może ulec zmianie za sprawą „Zjawy” Alejandro González Iñárritu. Leo na planie „Zjawy” musiał wytrzymać w ekstremalnych warunkach przez kilka miesięcy. Meksykański reżyser zekranizował biograficzną powieść Micheala Punke opowiadającą historię zemsty autentycznego trapera Hugh Glassa, na byłych kolegach. Na blisko trzy godziny przeniesiemy się do pionierskich czasów, gdy przez Amerykę podróżowali traperzy, wojsko i złodzieje, a swoich ziemi bronili Indianie. Zarówno "Zjawa" jak i Leo mają dzisiejszego wieczoru największa szansę na wygraną. 


5.    „Mad Max: Na drodze gniewu”, reż. George Miller




  • Najlepszy film Doug Mitchell, George Miller
  • Najlepszy reżyser George Miller
  • Najlepsza charakteryzacja
  • Najlepsza scenografia Colin Gibson, Lisa Thompson
  • Najlepsze efekty specjalne Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver i Andy Williams
  • Najlepsze kostiumy Jenny Beavan
  • Najlepsze zdjęcia John Seale
  • Najlepszy dźwięk Ben Osmo, Chris Jenkins, Gregg Rudloff
  • Najlepszy montaż Margaret Sixel
  • Najlepszy montaż dźwięku David White, Mark A. Mangini



Trzydzieści lat po premierze ostatniego filmu z tej serii, widzowie mogli zobaczyć kolejną odsłonę. Rzadko zdarza się, że kolejna część jest lepsza od pierwowzoru. „Mad Max: Na drodze gniewu” to zupełnie nowa jakość, która zapiera dech w piersiach. Najwięcej uwagi skupia na sobie Cesarzowa Furiosa (Charlize Theron), która została potraktowana na równi z jej męskimi partnerami. Postapokaliptyczny świat Millera jest jeszcze bardziej szalony i mroczny niż w poprzednich częściach.

6.    „Nienawistna ósemka”, reż. Quentin Tarantino 



  • Najlepsza aktorka drugoplanowa – Jennifer Jason Leigh
  • Najlepsza muzyka oryginalna – Ennio Morricone
  • Najlepsze zdjęcia – Robert Richardson

Western w stylu Tarantino to powolna opowieść, podsycona grą całej ósemki złoczyńców. Wybijająca jest tu psychopatyczna rola kobieca, grana przez Jennifer Jason Leigh. Reżyser o ogromnym ego, na początku znacznie ironizuje z opinii na swój temat, które spowodowały, że nakręci on jeszcze 2 filmy. „Nienawistna ósemka” to doskonała gra aktorska – Samuela L. Jacksona, Kurta Russella, Waltona Gogginsa i Tima Rotha. Niewielu reżyserów potrafi tak bawić się kinem jak Quentin Tarantino, może dlatego każdy z jego filmów trafia w gusta widzów.

7.    „45 lat”, reż. Andrew Haigh 




  • Najlepsza aktorka pierwszoplanowa Charlotte Rampling

Traumatyczny i wyobcowany obraz dojrzałej miłości, która była zbudowana na tajemnicy. Podczas przygotowań do 45 rocznicy ślubu, Geoff otrzymuje list o odnalezieniu ciała jego pierwszej miłości. Ta wiadomość wytrąca go z równowagi i zmusza do wspomnień, które są bolesne dla Kate. Okazuje się, że mężczyzna nigdy nie był szczery wobec swojej żony, a do tego nigdy nie zapomniał o pierwszej miłości. Doskonała gra aktorska - Charlotte Rampling i Toma Courtenay. Film wyważony psychologicznie, w którym najważniejszą rolę pełnią niuanse, gesty bohaterów. Emocje, które nimi kierują zmierzają do nieuchronnej katastrofy związku, bez krzyku lecz z ogromnym zawodem.

8.    „Spotlight”, reż. Tom McCarthy 




  • Najlepszy film Blye Pagon Faust, Michael Sugar, Nicole Rocklin, Steve Golin
  •  Najlepszy aktor drugoplanowy Mark Ruffalo
  • Najlepsza aktorka drugoplanowa Rachel McAdams
  • Najlepszy reżyser Tom McCarthy
  • Najlepszy scenariusz oryginalny Josh Singer, Tom McCarthy
  • Najlepszy montaż Tom McArdle

Czy będzie to czarny koń 88 rozdania Amerykańskich Nagród Filmowych? Dowiemy się w nocy. Z całą pewnością jest to rasowo poprowadzony thriller polityczny, który przedstawia kulisy jednej z najgłośniejszych spraw. Specjalna grupa dziennikarzy śledczych z bostońskiego dziennika, wpada na trop afery w kościele rzymskokatolickim. Okazuje się, że wielu księży dopuściło się molestowania dzieci, dziennikarze chcą, by opinia publiczna dowiedziała się o latach zaniedbań w kościele.



9.    „Carol”, reż. Todd Haynes 




  • Najlepsza aktorka pierwszoplanowa Cate Blanchett
  • Najlepsza aktorka drugoplanowa Rooney Mara
  • Najlepszy scenariusz adaptowany Phyllis Nagy
  • Najlepsza muzyka oryginalna Carter Burwell
  • Najlepsze kostiumy Sandy Powell
  • Najlepsze zdjęcia Edward Lachman

Opowieść o miłości zakazanej, poszukiwaniu swojej seksualności i sprzeciwie wobec społecznych kanonów lat 50 XX wieku. Główna Bohaterka – Carol (Cate Blanchett) jest kobietą dojrzałą, świadomą swojej seksualności. Niestety były mąż nie poradził sobie z jej utratą, dlatego z powodu jej złego prowadzenia chce odebrać jej córkę. Druga bohaterka – Therese Belivet (Rooney Mara) to młoda dziewczyna, która poszukuje swojego miejsca. Przypadek sprawia, że trafiają na siebie i rodzi się między nimi zakazana w tych czasach miłość. „Carol” wiele zawdzięcza Edwardowi Lachmanowi, który oczarowuje przepięknymi, pastelowymi kadrami.


10.    „Big Short”, reż. Adam McKay




  • Najlepszy film Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner
  • Najlepszy aktor drugoplanowy Christian Bale
  • Najlepszy reżyser Adam McKay
  • Najlepszy scenariusz adaptowany Adam McKay, Charles Randolph
  • Najlepszy montaż Hank Corwin

W 2008 doszło do załamania się rynku finansowego w Stanach Zjednoczonych. Było ono początkiem kryzysu n całym świecie. Byliśmy świadkami bankrutctwa wielkich banków, a przede wszystkim cierpienia zwykłych ludzi. Na kryzysie zarobiła garstka ludzi, którzy go przewidzieli i to o nich jest właśnie ten film. Adam McKay nie zaserwował widzowi typowej wykładni matematycznej, która byłaby trudna do przyswojenia przeciętnemu widzowi. Film jest wariacją na ten temat, ironiczną i zabawną, niestety rzeczywistą.

Share this:

CONVERSATION

0 komentarze:

Prześlij komentarz